Des del segle XII, Jaumandreu crea història per la seva activitat vitivinícola. Entre suaus turons, on impera el silenci i la vista es perd divisant els ceps, neixen uns vins moderns i de qualitat, perfectes per a una bona taula.

7/7/08

Debatdevi, el futur del vi a Catalunya

Debatdevi és una iniciativa que impulsa l’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI) per tal de millorar la presència, la imatge i el consum del vi català a Catalunya, adaptar-lo a les noves tendències, als nous rols i als hàbits dels consumidors. En aquesta iniciativa és clau la participació de tots els agents que formen part del sector vitivinícola català: des del productor a l’elaborador, el distribuïdor, el consumidor, el restaurador i la pròpia administració. Així es defineixen aquestes jornades al seu lloc web.

El punt d’origen del debat és el fet demostrat que les enquestes Nielsen han posat de manifest: malgrat la notorietat a nivell mundial de les Denominacions d’Origen catalanes, el consum intern no se’n fa ressò; Rioja i altres DO segueixen tenint un pes molt important en el consum del nostre país. En aquest sentit, Debatdevi es constitueix com una plataforma de discussió i anàlisi d’aquesta situació des de diferents punts de vista, per poder treure’n conclusions i definir posteriorment actuacions concretes.


La primera jornada va estar dedicada als nous mercats i nous consumidors. Un dels ponents, Steven Tolliver, professional del màrqueting del món del vi, que des del seu bloc, Tempranillo, parla habitualment sobre la indústria del vi espanyol, va tractar el tema de les noves tecnologies com a element molt potent de màrqueting i venda al consumidor final, concretament la utilització dels webs i blocs com a eines de promoció. L’Steve va posar el nostre bloc com a exemple de les possibilitats que les TIC ofereixen com a nous canals de comercialització. D’aquestes qüestions se n’ha de continuar parlant; de moment és difícil comprovar que aquestes noves eines funcionin en el món del vi, malgrat les seves bones perspectives.


La segona jornada, en què vaig participar com a president de l’Associació d’Enòlegs de Catalunya, va tractar el tema de la qualitat. De fet, es va parlar molt de comercialització i poc de qualitat i es va evidenciar que no es té prou clar aquest concepte clau: la qualitat. El problema és que tot sovint es dóna per suposada quan, en realitat, la qualitat s’aconsegueix i es millora dia a dia només amb constància. El debat es va centrar molt en la comercialització i la promoció de les varietats autòctones com a fet diferencial dels vins catalans, però no podem tancar els ulls a la realitat que diu que avui en dia es veu molt vi de varietats internacionals.


La propera cita de les jornades Debatdeví serà al setembre. Caldrà seguir aquesta iniciativa; una bona manera de seure i parlar, però amb l’esperança i, sobretot, la necessitat d’arribar a conclusions i actuacions posteriors que ens ajudin a introduir millores significatives i efectives en el sector.


Es pot seguir el debat
on line, tan sols cal inscriure’s a debatdevi.cat

Oriol Guevara,
Enòleg de Jaumandreu